Kampanj: ”Piratpartiet – För Sverige i framtiden!”

utropstecken

Inför supervalåret 2014 ska Piratpartiet finnas i alla människors medvetande som ett reellt politiskt alternativ. Därför drar vi nu igång partiets största kampanj någonsin. Det gör vi genom att remixa kungens valspråk ”För Sverige i tiden” till ”Piratpartiet – För Sverige i framtiden”.

Piratpartiet är nämligen ett verkligt framtidsparti. Vi ser möjligheter där de traditionella partierna bara ser problem. Vi vill skapa ett fritt och inkluderande Sverige, medan andra bara vill behålla Sverige för sig själva.

Det är hög tid att visa Sverige att det enda alternativet till de sju trötta riksdagspartierna inte är ett bakåtsträvande parti som vill behålla landet för sig själv. Det finns ett mycket bättre alternativ. Ett alternativ som vågar dela med sig och skapa den frihet och mångfald som krävs för en positiv utveckling för Sverige i framtiden. Det alternativet heter Piratpartiet.

Under 2013 ska Piratpartiet kliva fram och ta plats. Vi ska synas på gator och torg, på affischtavlor, i brevlådor, på nätet och i media.

Huvudsyftet med kampanjen är att synliggöra partiet inför supervalåret 2014. Vi har därför valt att i kampanjmaterialet belysa tre för partiet viktiga områden: partiets kärnfrågor (integritet och fildelning), partiets goda arbete i EU-parlamentet (ACTA och dataskydd) och partiets omfattande politiska breddning (mångfald och utbildning).

Kampanjen stakar också ut vägen för ett mer konstruktivt och visionärt Piratparti. Alla partier startar som missnöjespartier, men någon gång måste man också sluta att bara klaga på det som är och istället börja skapa egna positiva visioner för framtiden. Piratpartiet är ett parti fyllt med underbara kvinnor och män med fantastiska visioner. Det är roligt att äntligen få visa upp den sidan av partiet ordentligt.

För att göra det så lätt som möjligt för alla aktivister att sprida kampanjen, så har vi också tagit fram ett informationsmaterial. Den korta versionen av denna information skickas med i pappersformat med varje beställning av reklammaterial. (Den går även att ladda hem som pdf.)

Mer ingående information hittar du på sidan ”Piratpartiet – För Sverige i framtiden!” på Aktivismbloggen. Där finns information om hur man kan använda materialet och svar på frågor man kan få när man är ute och kampanjar. Där finns naturligtvis också information om hur du beställer hem gratis kampanjmaterial.

Kampanjen omfattar åtta olika affischer med åtta matchande flygblad med en kort informationstext på baksidan. Affischerna finns i formaten A2, A3 och A4. Flygbladen är i formatet A6, så att man lätt kan ha med sig en hög i fickan.

Här nedanför ser du en översikt av affischerna/flygbladen. Klicka på den för att komma till kampanjsidan.

all_fin600

Stort tack för att du hjälper partiet att sprida kampanjen till din hemort. Din hjälp synliggör Piratpartiet och ökar våra chanser i valen 2014. Ditt engagemang är ovärderligt för oss. Tack!

Anna
—————————-
Anna Troberg
Partiledare

Kommentarer

SO skrev

Hur ser Piratpartiet på förslaget om att kunna rösta i allmänna politiska väl via Internet? Hur säkerställer man säkerheten och väljarna s integritet?

Martin Lindahl skrev

Någon politisk förståsigpåare förklarade visst i P1 att Piratpartiet är ”irrelevant” för framtiden. Påståendet förefaller lätt idiotiskt (eller iaf extremt otimat) när PP:s huvudfrågor dominerar världspolitiken genom Edward Snowden och PRISM.
Frågans inrikespolitiska explosivitet ligger bara en asylansökan bort från en i luftrummet sig förrirrad person. För att utnyttja möjligheterna krävs dock att tex Anna Troberg (som ju är en artikulerad person och penna) publicerar sig på tex DN debatt eller Svd:s brännpunkt eller annorstädes där hon får synlighet (Almedalen?). Möjligheter försvinner lika snabbt som de uppenbarar sig.

Adrian von Gegerfelt skrev

Jag känner att målgruppen för affischerna är ’de unga’. Är det för att vinna över Sverigedemokrater? Är det inte viktigt att övertyga medelåldern?

Eller så är allt rätt och det kanske bara är jag som misstolkar riktningen för att jag inte har erfarenhet inom reklam :)

aki skrev

Det du tänker på är nog att de är färgglada. Dels tror jag inte att det enbart inriktar sig på ungdomar, även om de kanske dras extra mycket till det.

Dock har jag också uppfattningen av att yngre väljare är lättare att övertyga, medan äldre oftare redan är fast i sina åsikter.

henrikbranden skrev

Jag skulle inte oroa mig så mycket för den saken. Vi lever nu med den första generation där 65+ are joggar i färglada tights och kallar sig själva för ”tjejer” och ”grabbar” i kontaktannonserna …

Lämna ett svar till henrikbranden Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>